Omgaan met migraine

Heb jij last van migraine? Zware hoofdpijn die soms wel enkele dagen aan kan houden is geen pretje. Hoe graag je ook snel van je hoofdpijn af wil zijn, een paracetamol of ibuprofen werken niet. De migraine zal uitgezeten moeten worden. Vervelend als je een drukke agenda hebt of thuis voor de kinderen moet zorgen.

Gelukkig is migraine niet schadelijk, ook niet voor de hersenen. Dat neemt niet weg dat een aanval nooit gelegen komt en tot veel ongemak en nare complicaties kan leiden.

Wat kun je doen om migraine snel te genezen of zelfs te voorkomen?

Migraine

Signalen van migraine

Het zou fijn zijn als je van tevoren signalen  van migraine krijgt. Niet iedereen met migraine heeft dat waarschuwingssysteem. Wie ze wel heeft kan direct een pijnstiller nemen om zo de migraineaanval te onderdrukken of te verzachten. De bekendste signalen van een aanval van migraine zijn:

  • het zien van hele felle flitslichten;
  • donkere vlekken die in je gezichtsveld verschijnen;
  • zigzaggende lijnen in je gezichtsveld.

Wanneer je in staat bent deze signalen te zien, kun je dus voorkomen dat de aanval erger wordt door medicijnen te nemen en rust te pakken. Er zijn verschillende medicijnen op de markt ter bestrijding van zware, extreme hoofdpijn en dus ook migraine.

 

Welke medicijnen kun je nemen?

Er zijn veel middelen tegen hoofdpijn en migraine te koop bij de apotheek. Het is altijd goed om je door de apotheker te laten informeren of – nog beter – op advies van je huisarts middelen voorgeschreven te krijgen. Je huisarts kan je goed helpen als je heftige aanvallen van migraine ervaart.

De bekendste middelen die je tegen migraine kunt nemen zijn Advil, Nuprin, Medipren en Motrin.

Deze medicijnen helpen tegen de milde vorm van migraine. Als je de pillen hebt ingenomen is het handig om te gaan liggen in een rustige, donkere kamer. Voor sommige mensen kan het prettig zijn om het voorhoofd te koelen met een icepack.

Ben jij gevoelig voor de ingrediënten van de genoemde medicijnen? Dan kunnen er bijwerkingen zijn. Lees dus in elk geval altijd de bijsluiter heel goed of laat je in de apotheek informeren.

 

Heftigere aanvallen

Heb jij geen milde aanvallen, maar vooral zware, langdurende hoofdpijnen? Dan is het raadzaam om de huisarts te bezoeken. De huisarts kan namelijk zwaardere medicijnen voorschrijven, die beter helpen. Imitrex is zo’n medicijn en het eerste dat op de markt kwam om doelgericht migraine te bestrijden. Imitrex legt verbinding met de gebieden in de hersenen die migraine veroorzaken en zorgt dat de bloedvaten samentrekken. Daardoor neemt de druk op de hersenen af en heb jij minder pijn. Imitrex is een zwaar middel en dus alleen op advies van de huisarts te verkrijgen.

Lees wederom goed wat de bijsluiter zegt over bijwerkingen.

 

Lange termijn

Natuurlijk is het vervelend om elke keer als migraine zich voordoet een oplossing te bedenken. Helaas is er nog geen medicijn dat migraine volledig buitenspel zet. Wel is er een verband gevonden tussen bepaalde voeding en migraine.

Zo schijnen er categorieën van voeding te zijn die eerder tot migraine leiden. Denk hierbij aan bepaalde soorten kaas en chocolade en rode wijn. Door het achterwege laten van deze middelen kun je dus meer richting geven aan migraine.

Wil je hier meer over weten? Lees dan alles over voeding en migraine op de website van de Hersenstichting.

 

Overige tips

Welke tips heb jij voor mensen met migraine? Laat ze achter in een reactie en help elkaar.

Afvallen buik – Zo krijg je eindelijk die platte buik

Voor zowel mannen als vrouwen is een platte buik natuurlijk het ideale doel bij gewichtsverlies. Mannen werken er graag hard aan om eindelijk die sixpack te krijgen, zodat zij hier de vrouwen mee kunnen imponeren. Daarbij willen vrouwen ook graag een platte buik, omdat het niet prettig is om met overtollige kilo’s rond te lopen. Om eindelijk die platte buik te krijgen moet je vooral afvallen op je buik en afrekenen met buikvet. En dat is vaak niet zo gemakkelijk als mensen denken. Er is namelijk veel nodig om te zorgen dat er veel kilo’s van jouw lichaam verdwijnen; en dan ook nog eens specifiek op jouw buik. Het vereist niet alleen een ijzeren discipline, om zo te zorgen dat jij altijd de juiste voeding eet en voldoende traint, maar ook een geschikte levensstijl. Er is namelijk een belangrijke reden dat veel mensen nooit een sixpack of platte buik krijgen: hun levensstijl is er niet op aangepast om zo veel mogelijk te trainen en gezond te eten. Helaas gaan de meeste mensen daar dus de fout in.

Man met dikke buikHet meest gehoorde antwoord als je mensen vraagt waar zij het liefst afvallen? Buik. Want de buik is gewoon een van de meest belangrijke onderdelen van ons lichaam. Een wat dikkere kont is geen enkel probleem, en de meeste mensen komen er ook mee weg als zij een wat boller gezicht hebben. Maar een ongezond dikke buik is iets dat goed opvalt. Een flinke bolling onder het shirt is een signaal van ongezondheid: van vette happen, af en toe een biertje en elke keer de verkeerde boodschappen. En je wilt natuurlijk niet zomaar een uithangbord van overgewicht zijn: je wilt dat mensen zien dat jij zeer gezond eet en dat jij precies weet wat jouw lichaam nodig heeft. Daar moet jij dus ook voor gaan zorgen als jij op jouw buik wilt afvallen. In dit artikel lees je meer informatie over het gewichtsverlies op jouw buik, zodat jij eindelijk die buikkilo’s kunt verliezen.

 

Hoe kun je afvallen op jouw buik?

Laten we eerst even naar het totaalplaatje van jouw lichaam kijken: het lijkt er misschien op dat de overtollige kilo’s vooral op jouw buik terugkomen. Maar niets is minder waar. Als jij op dit moment overtollige kilo’s op jouw buik hebt dan zul jij die ook gewoon op jouw armen, benen, billen en rug hebben. Afvallen op jouw buik is dus niet een element dat zich specifiek op jouw buik richt; je moet overal in jouw lichaam vet verliezen en afvallen. En daar kun je gelukkig veel voor doen. Er zijn ontzettend veel diëten die zich op gewichtsverlies richten. Met het ene dieet kun je 2 kilo in 3 weken afvallen, en met het andere dieet verlies je 20 kilo per jaar. Het is belangrijk om een goed dieet te kiezen, omdat je alleen dan kunt zorgen dat jij op jouw buik gaat afvallen. Daarbij moet je ook zorgen dat je voldoende beweging krijgt, want naarmate de hoeveelheid beweging in jouw lichaam stijgt, stijgt ook het aantal kilo’s dat jij verliest.

Wat is buikvet?

Renske Visser (gezondheidsexpert) legt het uit:

https://www.youtube.com/watch?v=Gbv6BHNQYxI

Darmen

Een ander belangrijk element om af te vallen bij jouw buik: de grootte van jouw darmen. Dat klinkt misschien vreemd, maar jouw darmen hebben een grote invloed op jouw buik. Als je een opgeblazen gevoel hebt, is de kans groot dat jij geen platte buik krijgt. Je moet dus zorgen dat jouw lichaam minder snel een opgeblazen gevoel krijgt, en dat heeft vooral te maken met de voeding die jij gedurende een dag binnenkrijgt. Voeding die rijk is aan granen kan er al snel toe leiden dat jouw darmen verstopt raken, en dit gebeurt ook wanneer je voeding eet die erom bekend staat gassen te creëren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bonen; als je te veel bonen eet is de kans groot dat er een opgeblazen gevoel in jouw darmen ontstaat. Al deze factoren spelen dus ook mee in de mate waarop jij een platte buik kunt krijgen. Pas wanneer jij al deze factoren optimaal vervult, kun jij zorgen dat je op jouw buik gaat afvallen. Nu is een opgeblazen gevoel niet direct gerelateerd aan de mate van afvallen op jouw buik, maar het heeft wel een grote invloed op hoe jouw buik er uitziet.

 

Tips om af te vallen op jouw buik

De belangrijkste tip die je kunt krijgen: zorg voor een eiwitrijk dieet. Eiwitten zijn de belangrijkste stoffen voor ons lichaam en helpen onder andere bij het opbouwen van spiermassa (hier lees je bij een andere tip meer over). Je kunt beter meer eiwitten eten dan meer koolhydraten. De laatste bestaan namelijk uit suikers; deze worden omgezet naar vet. Als je dus wilt afvallen op jouw buik, dan moet jij je vooral op eiwitten richten. Het maakt gewichtsverlies een stuk gemakkelijker en helpt om sneller resultaat te zien.

 

Reken af met buikvetBegin met hardlopen of train met een crosstrainer. Je wilt graag een strakke en platte buik. Hoe strakker de buik is, hoe minder gewicht jij uiteindelijk hoeft te verliezen. De buikspieren trekken het vet strak, waardoor het ook met nog wat vet op jouw buik mogelijk is om die sixpack of platte buik te krijgen. Hardlopen helpt bij het trainen van de buikspieren. Het zorgt er niet voor dat de buikspieren groter worden, maar helpt deze wel strakker te krijgen. Hetzelfde geldt voor de crosstrainer; een half uurtje op de crosstrainer zorgt ervoor dat de spieren strak worden getrokken. Beiden helpen bij mannen om de bekende ‘V’ te zien, welke onder de buikspieren zichtbaar wordt.

 

Start met buikspieroefeningen. Dit is de gemakkelijkste manier om te zorgen dat je een sixpack of platte buik krijgt. Als je regelmatig buikspieroefeningen doet dan worden jouw buikspieren steeds groter. En zoals je eerder al las, zorgen grotere buikspieren er automatisch voor dat jouw buik strakker lijkt. Je hoeft dus ook minder af te vallen. En hier komen ook weer de eiwitten terug: als je spieroefeningen doet dan is het belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Want alleen dan krijgen jouw spieren de juiste stoffen om goed te groeien. Let dus goed op jouw dieet wanneer jij wilt afvallen op jouw buik, en optimaliseer dit zo veel mogelijk om te zorgen dat jouw spieren steeds beter groeien.

 

Start vandaag met afvallen op jouw buik

Het hoeft dus helemaal niet lastig te zijn om de kilo’s op jouw buik te verliezen. Je moet er vooral voor zorgen dat jouw lichaam veel vet verbrandt en dat jij ook hard werkt om jouw spiermassa te vergroten. Alleen dan kun jij eindelijk die platte buik of die sixpack krijgen, en krijg jij het lichaam waar je al lange tijd naar uitkijkt. Werk er dus hard aan, zorg voor de juiste discipline en stel voor jezelf een plan op dat erin zal resulteren dat jij uiteindelijk op jouw buik kunt afvallen.

 

Wist je dat?